De noodzaak van positieve communicatie op het werk en hoe je kan omgaan met mensen die heel negatief zijn

guythumbsupPositieve communicatie wijst op emotionele intelligentie en brengt onze relaties en onze werksuccessen in een positieve spiraal. Het heeft veel voordelen die we vaak over het hoofd zien.

Positieve communicatie is niet gelijk aan naïeve communicatie of hyper-positieve communicatie. Het betekent dat je op een constructieve manier spreekt over onderwerpen en tegen anderen. Het is authentieke communicatie die gericht is op oplossingen, mogelijkheden, wat goed gaat, goede karaktereigenschappen, vooruitgang, resultaten, enz … op een realistische en gefundeerde manier.

Ik schrijf dit artikel omdat ik in mijn coaching vaak mensen tegenkomen die moeite hebben met het omgaan met negatieve mensen. Ze vragen me hoe ze daarmee om kunnen gaan en hoe ze meer mensen kunnen tegenkomen die positiever zijn. We zijn in onze cultuur ook heel gewoon om veel te klagen en negatief te spreken. Dit moet niet zo zijn. Dat is een keuze. Als je dan zegt tegen de anderen dat je positiever wilt praten, word je al snel gezien als de strenge schooljuf of een naïeve persoon en dat is ook niet de bedoeling.

Ik geef in dit artikel een lijst met mogelijke positieve gespreksonderwerpen. Dat is het begin. Je begint bij jezelf.Vóór je de rest van het artikel leest, neem een blad en pen en maak eens een lijst met zoveel mogelijk positieve gespreksthema’s die jij kan bedenken, en onderzoek eens of ik er nog over het hoofd heb gezien… Ik ga de uitdaging graag aan!

Daarnaast kan je ook andere maatregelen nemen om meer positieve mensen tegen te komen en om constructiever om te gaan met negatieve mensen. Ik geef 4 tips op het einde. Het is alvast niet nodig om daar te blijven mee zitten. Ook kan je hier meer over lezen in het volgende artikel: Hoe je kan omgaan met moeilijke mensen. Een ander artikel dat rond dit onderwerp interessant kan zijn is: BASIS-KERNHOUDINGEN om anderen optimaal te helpen – HOE WORD JE DE BESTE COACH, LERAAR, TEAM-LEADER, HULPVERLENER, VRIEND? Op het einde van dit artikel krijg je de gelegenheid om een E-boek over hoe je kan omgaan met ‘negatieve mensen’ als geschenk te krijgen.

Positieve communicatie wil niet zeggen dat je problemen moet verzwijgen of negeren. Dat heeft ook zijn plaats. Je moet er eens op letten, succesvolle mensen die een heel kritische en strenge aanpak hebben, gaan altijd nog méér oplossingen aanreiken, bedenken en/of communiceren! Dat vergeet men soms. Als je dat niet doet, kom je in een neerwaartse spiraal terecht: Mensen krijgen geen tijd om de kritieken te verwerken. Het procent positief en oplossingen moet altijd groter zijn dan het % negatief, als je ergens vooruitgang in wilt maken. Dit is zo op vlak van werk, relaties, zelfvertrouwen en gezondheid.

We denken vaak dat we heel serieus, spiritueel ontwikkeld en/of hoog opgeleid moeten zijn om succesvol, welvarend, geliefd en geëerd te zijn, maar positiviteit is ook een essentieel onderdeel van succes, groei en geluk!

Doen alsof je positief en gelukkig bent zonder dat dit zo is, is géén positiviteit. Het klopt dat anderen dit kunnen voelen en dat je dan niet authentiek overkomt. Ook kinderen voelen dit. Dit is niet waar positieve en constructieve communicatie over gaat.

Het nut van positieve (constructieve) gespreksonderwerpen

  • Je bent gericht op oplossingen, aanvaarding en appreciatie, wat ingrediënten zijn voor succes. Appreciatie is de snelste manier om in jouw kracht en balans te komen.
  • Je vergeet jouw zorgen even. Je verlegt jouw aandacht even weg van jouw zorgen, waardoor je een andere visie kan krijgen, je vergeet even dat je onzeker was, en waardoor je opeens een super idee kan krijgen om iets te verbeteren! Je krijgt ruimte om je te richten op oplossingen. Je wordt even stil waardoor jouw behulpzame intuïtieve indrukken naar boven kunnen komen.
  • Als je vaak (realistisch en authentiek) positief communiceert komt dat emotioneel intelligent over. Als mensen veel klagen over anderen komt dat over alsof ze hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen en niet inzien. Als je vaak roddelt over anderen, dan vermoeden gesprekspartners dat je dat over hen waarschijnlijk ook zal doen als jullie een slecht moment hebben. Dit veroorzaakt wantrouwen in relaties wat de effectiviteit naar beneden haalt en energie kost. Roddelen, zagen en klagen komt over als een slachtoffer mentaliteit en gebrek aan relatie-vaardigheden.
  • Mensen vinden het fijn om in jouw buurt te zijn, er kan een plezierige sfeer ontstaan waar veel gelachen wordt.
  • Een positieve uitstraling (zolang het niet overdreven of vals is) komt zelfzeker over. Mensen kunnen zich geroepen voelen om met jou samen te werken of jouw hulp in te huren.
  • Een positieve mindset en attitude en de sterkten van anderen zien, zijn enkele van de eigenschappen van succesvolle leiders. Je bent een voorbeeld dat je zelfzeker genoeg bent, om de successen van anderen te zien en erkennen.
  • Je schept een sfeer waar mensen zichzelf mogen zijn. Dit zorgt voor een sfeer waar veel groei mogelijk is.
  • Je bent een voorbeeld voor anderen dat zij ook gelukkig en succesvol mogen zijn. Je inspireert anderen.
  • Positieve bevestiging is een positieve opvoedingstechniek, waarbij je het goede haalt uit mensen (en jezelf) door hun capaciteiten op te merken en te vieren. Deze opvoedingstechniek heeft op termijn veel minder negatieve bijwerkingen.
  • Mensen die veel lachen zijn een magneet voor anderen.
  • Een groep waar positief constructief wordt gecommuniceerd en omgegaan met elkaar is veilig en men kan zichzelf zijn. Dit geeft een voedingsbodem om nieuwe talenten te ontdekken. Dit geeft iedereen energie en er is veel ruimte voor efficiëntie, creativiteit en winsten. Mensen zijn tevreden maar streven ook naar optimalisatie.
  • Je trekt meer positieve gebeurtenissen aan omdat je focust op wat goed gaat (Voorwaarde is dat jouw gevoelens ook positief zijn.) Het beïnvloedt jouw leven op een positieve en succesvolle manier.
  • Het geeft je een gelukkig gevoel. Het is ontspannend. Het geeft meer vitaliteit en energie en draagt daardoor bij aan efficiëntie.
  • Zowel jij als de mensen rondom jou gaan meer aandacht geven aan wat goed gaat. Zo brengen jullie automatisch meer sterkten naar boven.
  • Waar jij aandacht aan geeft bepaalt jouw vibrationele energie. Jouw positieve vibratie en uitstraling vergroot en daardoor trek je meer geluk aan in deze vibrationele wereld.
  • Onze positieve overtuigingen, vastberadenheid, en zelfvertrouwen vergroot. We weten dat onze overtuigingen onze successen beïnvloeden. Wat we vertellen versterkt of verzwakt onze overtuigingen. We beïnvloeden niet enkel onszelf maar ook onze omgeving op krachtige wijze. Je wordt krachtiger, meer gegrond en besluitvaardiger.
  • Mensen kunnen zich veilig en geapprecieerd voelen en daardoor zachter worden, hun sterkten meer tonen en meer terug geven aan anderen.
  • Een positieve zelfzekere uitstraling is daarenboven bijzonder sexy en onweerstaanbaar! Dit is nog veel meer bepalend dan jouw uiterlijk of titel.

images (1)LIJST POSITIEVE GESPREKSONDERWERPEN

Als ik mensen een oefening laat doen om 5 minuten over negatieve onderwerpen te spreken en 5 minuten over positieve onderwerpen, dan kunnen we de 5 minuten negatieve onderwerpen vaak veel gemakkelijker volspreken. Dit komt niet omdat er meer slecht gaat in de maatschappij of de levens van mensen. Moest dat zo zijn dan zouden we niet massaal zoveel luxe hebben, naar school gaan, ziekenkas hebben, tv’s, computers, kledij, make up, educatie, hobbie’s, vakanties, etc. Het komt omdat we dit leren uit de voorbeelden van anderen. Negatieve communicatie is louter een gewoonte en het voelt NIET goed aan. We vallen gemakkelijker terug op wat we gewoon zijn en de constructieve positieve communicatie voelt onwennig aan.

Negatieve communicatie kost ons energie en voelt niet goed aan. Het is alsof we andere mensen zien die zichzelf wassen met zwarte zeep en dat we dat ook doen, omdat we denken dat dit zo hoort. Dat doen we met negatieve communicatie.

Een lijst maken van 10 positieve gespreksonderwerpen is voor veel mensen al een moeilijke taak, waar ze lang moeten aan denken. Dit zou een peace of cake moeten zijn en 10 is nog heel weinig. Vandaar maakte ik eens een lijst met enkele voorbeelden van constructieve gespreksonderwerpen. Dit is bedoelt als herinnering om de volgende keer eens een positief gespreksonderwerp aan te kaarten in plaats van een negatief.

Ook voelt het onvertrouwd aan om over positieve gespreksonderwerpen te communiceren. We verliezen onze stabiliteit. Dit komt niet omdat constructieve communicatie niet gezond is, integendeel. Het is enkel omdat we het niet gewoon zijn en omdat we het hebben leren wantrouwen in onze opvoeding. We zijn vergeten wat de kracht en het belang is van positieve gevoelens. Authentieke positieve communicatie geeft ons een goed gevoel, energie, en kracht. Als het dat niet doet, dan is het géén positieve communicatie.

Hier volgt een lijst met mogelijke constructieve gespreksonderwerpen:

  1. Passies en interesses: Dingen die je graag doet. Jouw passies. Hobby’s. Interesses. Wat je dolgelukkig maakt. Wat je enthousiast en opgewonden maakt. Wat je “blissfull” maakt. Waar je blij mee bent. Waar je tevreden over bent.
  2. Complimenten: Andere een compliment geven. Wat zijn zijn/haar talenten, kwaliteiten, sterktes, interessante gespreksonderwerpen, successen, sterke levenservaringen. Hoe kan je iemand versterken en opliften?
  3. Humor: Grappen, speels zijn, onnozel doen, zotte foto’s maken, iets doen of zeggen dat je nog nooit gezegd hebt, vloeken omdat het niet mag, over iets totaal anders vertellen waar je nog nooit over gesproken hebt
  4. Verzinnen: Mensen observeren en verzinnen wat ze zouden denken, doen, wat hun talenten zouden zijn, enz.
  5. Goede kanten aan jouw leven: Goede kanten aan mijn werk / goede kanten aan mijn leefsituatie / goede kanten aan mijn gezondheid
  6. Luisteren en vragen: Vragen stellen over wat de andere interesseert, op doorvragen, eens praten over een onderwerp waar de andere gepassioneerd over is, waar je anders nooit over zou praten, jezelf erover informeren.
  7. Filosofieën: Over de magie van het leven spreken, welke spreuk is het meest belangrijk of symboliserend voor jouw leven? Wat heb je geleerd uit jouw ervaringen? Welke goede ideeën heb je onlangs gehad. Welke positieve intuïtieve ervaringen heb je gehad. Welke kleine of grote mirakels ben je tegengekomen?
  8. Stoefen over jezelf. Dat mag! Dan zien anderen dat ze ook fier mogen zijn op zichzelf! Goede eigenschappen van jezelf, talenten, zaken waar je fier op bent aan jouw persoonlijkheid en uiterlijk.
  9. Rust en veiligheid: preken over wat je rustig maakt en wat ervoor zorgt dat je een veilig gevoel krijgt
  10. Reizen: Reizen die je gemaakt hebt en reizen die je graag wilt maken
  11. Verleden: Goede zaken uit jouw verleden, mooie herinneringen, successen, zaken waar je fier op bent uit jouw verleden, jouw vooruitgang in het leven.
  12. Successen: Spreken over wat hier en nu goed gaat en successen die je onlangst hebt gehad, de kleine en grote successen van elke dag
  13. Gelijkaardige interesses: Zoeken naar één of meerdere gelijkaardige interesses, met iedereen kan je een gelijkaardige interesse vinden.
  14. Nieuws: Positieve nieuwsberichten, actualiteit, sport en gebeurtenissen vanover de hele wereld of dicht bij huis
  15. Media: mooie films die je hebt gezien, mooie boeken die je hebt gelezen, mooie poëzie, series.
  16. Schoonheid: Spreken over wat je mooi of aangenaam vindt in de omgeving, de natuur, kunst, kledij, enz.
  17. Concrete dromen: De dromen die je gehad hebt afgelopen nachten
  18. Dromen en wensen: Wat je wilt in de toekomst. Jouw dromen en verlangens / vragen naar wat de andere wilt in de toekomst, droomt, hoopt, gepassioneerd door is, enthousiast over isk6001886
  19. Relaties nu: goede kanten aan mijn relaties / het positieve van jouw familie, vrienden, collega’s… / wat je apprecieert in de mensen om je heen / wat apprecieer je aan anderen en jezelf zelf als ze niet in alles slagen of de beste zijn?
  20. Ex-relaties: het goede aan ex-relaties, wat je apprecieerde aan ex-partners, wat apprecieerde je aan ex-collega’s, studiegenoten van vroeger, enz.
  21. Liefde: Wat betekent liefde voor jou? Wat betekent onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijk geluk voor jou.
  22. Land en vooruitgang:het positieve aan jouw land, jouw werelddeel, de wereld / spreken over het voordeel van de moderne maatschappij, Waar hebben we vooruitgang over gemaakt doorheen de evolutie? Hoe kunnen we deze vooruitgang benutten?
  23. Wijsheden, educatie: Inzichten die je afgelopen week hebt gedaan, lessen die je hebt geleerd doorheen jouw leven, interessante seminaries die je hebt gevolgd, je kan anderen helpen met de lessen die jij geleerd hebt.
  24. Diepgang en leven: Wat betekent leven voor jou, wat betekent schoonheid voor jou, wat betekent geluk voor jou, wat betekent succes voor jou, wat betekent vervulling voor jou.
  25. Verwachtingen: Wat verwacht je van het leven? Wat betekenen goede relaties voor jou, wat verwacht je van anderen, wat verwachten anderen van jou? Zijn deze verwachtingen realistisch? Hoe kan je omgaan met de verwachtingen van anderen?
  26. V.I.P.: Positieve roddels van bekende personen
  27. Uitvindingen en ontwikkelingen: Originele uitvindingen, ontwikkelingen, opmerkelijke wetenschappelijke onderzoeken die iets positief bewijzen.
  28. Successen van gesprekspartner: Vragen naar de successen en wijsheden van de andere. Welke lessen hebben zij aan anderen te leren?
  29. Successen van anderen/anderen eren: Spreken over successen van mensen rondom jou (niet om anderen een minderwaardig gevoel te geven), goede relaties die mensen hebben wie jou geholpen heeft en hoe ze jou geholpen hebben, anderen hun waarde en bijdrage eren in een succes. Spreken over wie jou allemaal heeft geholpen in jouw succes.
  30. Contributie aan de wereld: Spreken over waar je contributie kan leveren, wie kan je helpen, hoe kan je helpen? Wat doet contributie met jou?
  31. Zelfzorg en wellness: Hoe kan je voor jezelf zorgen. Vragen voor wat je wilt op een constructieve manier. Waar geniet je van? Wat geeft je energie?
  32. Vervullen: Vragen wat anderen willen? Hoe kan je dat invullen, dat voor beiden goed voelt?
  33. Financiën: Hoe kan je bedrijfvoeren? Hoe kan je meer verdienen? Brainstormen met iemand op ideëen. 

  34. Stappenplannen: Als je een doel hebt bepaald, brainstormen over manieren om dat te bereiken. Een stappenplan maken. Wat is de eerste stap? Wat moet ik binnen een maand doen? Enz.
  35. Feedback geven en nemen: Positieve feedback vragen en geven aan anderen. Wat ging goed? Wat kan ik beter doen? Hoe kan ik meer vertrouwen wekken? Hoe kan ik aantrekkelijker of toegankelijker overkomen? Welke beroepen vind jij dat bij me passen?
  36. Verbeteren / groei: Hoe kan ik (kunnen wij) mezelf (onszelf) verbeteren?
  37. Intuïtief: Luisteren of kijken naar iemand zonder vooroordelen, de andere observeren, stilstaan bij wat je voelt, en daarna spreken over wat intuïtief in jou opkomt
  38. Verzoening: Zoeken naar het positieve in verschillende interesses: vb. je wilt misschien zelf niet dansen, maar je kan wel genieten om ernaar te kijken. Of je houdt misschien niet van paardenrennen, maar je apprecieert wel dat dit een beetje mannelijk en stoer is om te doen. Samen zoeken naar wat overeenkomt.
  39. Vergeving: Wie kan je vergeven, waarom? Wat is het belang van vergeving? Hoe kan je vergeven? Wie heb je vergeven.
  40. “Wat als…” “Wat als” spelletjes spelen: Zou het niet fijn zijn als… Als ik alle mogelijkheden zou hebben zou ik… Als we de president zouden zijn zouden we… Stel je voor dat we dit huis kopen, dan zou… , stel je voor dat we deze reis maken,.. Als ik God zou zijn zou ik deze boodschap geven… Als ik een levensleraar zou zijn, dan zou ik…, Als ik alles zou durven zou ik…, Mensen observeren rondom jou en spreken over wat je hen eigenlijk zou willen zeggen, (maar niet durft); enz. Ps: Tegen sommige gesprekspartners is het nodig te zeggen dat het enkel een fantasiespelletje is en dat ze hier geen oplossingen voor moeten zoeken.)
  41. Boeiende vragen: Boeiende originele vragen stellen en beantwoorden. (er bestaan boeken met allerlei boeiende vragen die je anderen kan stellen: onderaan enkele voorbeelden)
  42. Opinies: Elkaars opinie vragen over bepaalde onderwerpen zonder elkaar te veranderen of beoordelen. Praten met een praatstok. Elkaar niet onderbreken.
  43. Bevestigen en steunen: De andere bevestigen als hij/zij iets vertelt of wilt. “Ja, je kan dit bereiken omdat…” Meegaand en bevestigend zijn in plaats van mogelijke hindernissen te opperen.
  44. Persoonlijke onderwerpen. Afhankelijk van hoeveel vertrouwen er is kunnen meer persoonlijke of gevoelige onderwerpen besproken worden op een positieve manier, vb: emoties, financiën, sensualiteit, taboe’s, enz. (Er zijn mensen die uit principe nooit discuteren over religie of politiek omdat dit gaat over kernwaarden waar mensen reeds lang voor gekozen hebben.)
  45. Verhalen: verhalen vertellen of voorlezen, samen een verhaal maken. (In diverse genres) Mooie verhalen van vroeger vertellen met gevoelens en detail.
  46. Vieren: Samen een succes vieren! Nodig belangrijke anderen uit om jouw successen te vieren met bijvoorbeeld een bezoek aan een tearoom op zaterdagavond
  47. Wie ben ik: Jezelf voorstellen op een originele positieve manier (Ik kan mezelf beschrijven met deze 3 woorden… Als er een film van mezelf gemaakt zou worden zou de titel zijn:…. Als ik mezelf google dan komt dit tevoorschijn… Mensen die me goed kennen noemen me… De spreuk waarrond ik mijn leven leef is… )
  48. Oplossingen 1: Spreken over jouw probleem met iemand die je ermee kan helpen en ervoor zorgen dat jouw gesprek een meerwaarde geeft. Vb: welke inzicht heb ik nu gehad? Welke actie ga ik nemen? Voel ik me nu echt beter? Hoe kan ik in het vervolg constructiever spreken over dit probleem zodat ik er een beter gevoel over heb? Tip: In plaats van te zeggen wat het probleem is: vertellen wat je wilt en hoe je je wilt voelen. 

  49. Oplossingen 2: In plaats van over problemen, spreken over oplossingen en over wat goed gaat. à Voor anderen: Als alles goed gaat, zoeken naar hoe je het NOG beter kan maken voor jezelf en anderen.
  50. Positieve kijk op de dingen: Spreken over het voordeel van hindernissen en uitdagingen die je tegenkomt. Spreken over het voordeel van beperkingen van jezelf. Spreken over het positieve van wat je tegenkomt.
  51. Begrijpen: Als je voelt dat je iemand begint te veroordelen, deze persoon meer en meer proberen begrijpen. Meer luisteren. Zoeken naar de goede intentie. Zoeken naar het waarom totdat je de andere echt begrijpt.
  52. Karakters en culturen: Spreken over het positieve van verschillende persoonlijkheidstypes, levensgewoonten, communicatie- of leiderschapsstijlen, culturen, enz.
  53. Gevoelens: Spreken over hoe je jezelf en anderen een beter gevoel kan geven. Hoe kan je iemand die verdrietig of boos is aan het lachen brengen? Spreken over de gevoelens die je wilt ervaren en positieve gevoelens die je nu al vaak ervaart. Of gewoon de positieve gevoelens opmerken en benoemen die je ervaart.
  54. Projecten: Spreken over projecten die je wilt uitwerken, events die je op poten wilt zetten, hoe kan (jij) iedereen die je tegenkomt jou daarmee helpen?
  55. Mensen die je bewondert of respecteert: Spreken over mensen die je bewondert, eigenschappen, successen die anderen bereikt hebben. Waarom bewonder je die mensen?
  56. Waarden: Wat vind je belangrijk? Welke waarden bepalen of beïnvloeden jouw leven? Wat zijn jouw waarden?
  57. Positief denken en ouder worden: Zoeken naar en spreken over wat aan jezelf en in jouw leven nu beter is dan vroeger. Wat is beter aan jouw uiterlijk/jouw lichaam/jouw gedachten/jouw relaties/jouw werk/jouw gemoedstemming?
  58. Appreciatie en dankbaarheid. Wat je apprecieert in alle zaken, gebeurtenissen en mensen om je heen, waar je dankbaar voor bent en waarom. Letten op wat allemaal goed gaat in jouw leven.

EN JE HOEFT NATUURLIJK OOK NIET ALTIJD TE PRATEN, JE KAN OOK EENS SAMEN RELAXEN OF EEN LEUKE ACTIVITEIT DOEN ZONDER TE PRATEN

Communicatie heeft 2 hoofdfuncties:

  • lesgeven, uitleggen
  • creëren : “In den beginnen was er het woord…” Onze woorden dragen een vibratie met zich mee en zijn creërend. Als we onze communicatie op de juiste manier leren gebruiken, dan kan zij heel sterk creërend zijn. Dit kan je leren in mijn workshops over hoog-vibrerende-communicatie.

 

Hoe omgaan met mensen die heel negatief zijn

1. LUISTEREN: Als mensen heel negatief zijn, dan kan je ze proberen versterken of eleveren. Ze hebben dan meestal veel aandacht en begrip nodig. Iemand die naar hen luistert. Zoek wat hun sterktes zijn uit de verhalen die ze vertellen en wijs hen die aan.
Mensen die hard overkomen hebben vaak veel meegemaakt en hebben vaak behoefte aan een positieve benadering, in plaats van nog meer tegenkantingen, wat hun stoefheid nog vergroot.Als je merkt dat je mensen gaat beoordelen, doe dan meer inspanning om hen te begrijpen. Heel moeilijke mensen hebben vaak veel meegemaakt en komen het niet vaak tegen dat iemand hen probeert te begrijpen.
2. ASSERTIEF ZIJN: Afhankelijk van de situatie kan je ook altijd grenzen aangeven. Aan een vriend of vriendin bijvoorbeeld mag je altijd op een constructieve manier uitleggen wat hun gedrag met jou doet. Vaak weten mensen niet dat hun negatieve communicatie anderen een teneergeslagen of onaangenaam gevoel geeft. Geef de mensen dan ook alternatieven waar ze het dan wel kunnen over hebben.
Constructieve communicatie wilt zeggen dat je ook luistert naar de andere, dat je zijn waarden ook erkent, en dat je zijn tegenkantingen niet persoonlijk opneemt. Zo is een open communicatie mogelijk.
3. NIET MEEGAAN IN HET KLAGEN/rustig blijven:
Als je mensen tegenkomt die veel klagen, kan je ook gewoon niet ingaan op het klagen. Ze zullen hun interesse in jou verliezen als jij niet meeklaagt en ze zullen minder in jouw ervaring komen. We trekken aan waar we emotioneel aandacht aan geven. Het is dan ook niet nodig om te panikeren over mensen die negatief zijn. Als je je er emotioneel minder druk in maakt, gaan je vanzelf wel meer en meer positief ingestelde mensen aantrekken. Als jij positiever wordt, en je minder druk maakt op wat anderen zeggen, dan ga je automatisch meer positieve mensen aantrekken. Je kan rustig tegen het universum zeggen dat je meer positieve mensen zou willen aantrekken en het dan los- en overlaten aan het universum.
4. ACTIE: Je kan ook nieuwe mensen leren kennen. Soms is het nodig om wat inspanning te doen om onze doelen te bereiken. Neem de verantwoordelijkheid voor wat jij tegenkomt en aantrekt. Het is niet omdat we 16-45-70 jaar zijn dat we moeten ophouden om in contact te blijven met mensen of nieuwe mensen te leren kennen. Waar is de kans groot dat je mensen tegenkomt die een positieve en constructieve communicatiestijl hebben? Je kan bijvoorbeeld deelnemen aan groepsbijeenkomsten rond positief denken of de wet van creatie. Als je nergens mensen tegenkomt die positief en constructief communiceren, kan je ook zelf iets organiseren.

Voorbeelden van boeiende vragen:  50 vragen om iemand te leren kennen

Nog een extra tip!: Telefoneer of spreek jouw dierbaren dagelijks aan met goed nieuws of iets wat je apprecieert in hen! Dat brengt jullie relaties in een positieve spiraal!

via onderstaand invulformulier kan je een E-boek gratis aanvragen over succesvol omgaan met negatieve mensen. Het leert je hoe je jouw energie hoog kan houden in contact met negatieve mensen. Je leert hoe je ervoor kan zorgen dat anderen jou niet ontmoedigen en hoe je energie-gevende mensen rondom jou kan aantrekken.

Plaats een reactie