Wat zijn positieve & negatieve gevolgen van een “emotioneel ongezonde opvoeding”?

feedback-1977986_1920

Dit is een vraag die iemand anoniem stelde in Quore. De oorspronkelijke Quora vraag was: “Wat zijn de gevolgen van een emotioneel ongezonde opvoedingssituatie?” Ik nam de letterlijke verwoording even over, om me vooral te concentreren op de gevolgen. Er zijn positieve en negatieve gevolgen van een emotioneel uitdagende opvoedingssituatie. Ik som eerst enkele mogelijke nadelige gevolgen op, en verderop som ik ook enkele gevolgen op die eigenlijk opbouwend zijn. Hoe kan dat? Het is wel héél belangrijk om dit in zijn geheel te bekijken, en het is zeker niet de bedoeling om geweld, misbruik en verwaarlozing goed te praten.

Mogelijke negatieve gevolgen

Er zijn veel mogelijke negatieve gevolgen van een emotioneel ongezonde opvoeding, ondermeer:

1. angststoornissen, paniek

2. moeite met functioneren in de maatschappij en een stabiel en welvarend leven op te bouwen; Moeite om financiële stabiliteit te vinden,

moeite met discipline of eenvoudigweg met het rondkrijgen van jouw huishouden

3. leermoeilijkheden

4. en sociale moeilijkheden omdat je jezelf steeds wil verdedigen en je uitgaat van negatieve reacties en een vorm van traumatisch reageren op anderen.

Je kan moeite hebben met stabiele romantische relaties.

5. Moeite met onzekerheid en erkend worden in de maatschappij.

6. Daarna kunnen (hypothetisch!) ook fysieke lichamelijke gevolgen komen, zoals oververmoeidheid of burnout, aangezien je je mentaal niet zo goed in jouw vel voelt gedurende lange tijd.

7. Het hele gezin zit in paralyse door de schaamtegevoelens, schuldgevoelens, verwarring, gebrek aan inzicht, gevoelens van onmacht, overweldiging en niet weten hoe ze daarmee kunnen omgaan. (belangrijk om uit te breken en hulp te vragen in dit geval) Het hele gezin is eigenlijk soms emotioneel ziek, dit houdt de problematiek ook vaak in stand. Men durft er niet over praten of weet niet hoe men dat doeltreffend kan doen.

8. Je kan overgevoelig of over-emotioneel worden waarbij je je meer bewust bent van de emoties van anderen, maar minder van die van jezelf. Je leerde niet goed omgaan met jouw eigen emoties. Voor anderen zorgen werd een overlevingsmechanisme.

Je kan hyperalert worden voor negatieve reacties van anderen.

Het kan leiden tot emotionele moeilijkheden, neerslachtigheid en stemmingswisselingen.

9. Gepest worden kan een gevolg zijn van onzekerheid.

10. Verslavingsproblematieken kunnen voorkomen

11. Misdaad, op het verkeerde pad komen, verkeerde vrienden krijgen.

12. Kinderen reageren er verschillend op: sommige kinderen worden als volwassene heel dwangmatig en gecontroleerd, en overdreven ratio en uiterlijke prestaties nastreven. Ze ontwijken gevoelens.

Andere kinderen worden het zwarte schaap, over-emotioneel (moeite om te gaan met hun sterke emoties en intuïtie) of veroorzaken problemen om de aandacht af te leiden weg van het werkelijke probleem.

13. Het slachtoffer kan later zelf een dader worden, en op zijn beurt anderen emotioneel onderdrukken of mishandelen, of overdreven streng worden.

14. Enz.

Een dik boek in het Engels dat ik heel goed en behulpzaam vond omtrent deze negatieve gevolgen is: “Adult Children of Alcoholics.” Het geeft je heel veel herkenning en daardoor kan de lezer aanvangen met dit te helen. Een boek dat ik zelf niet las, maar dat iemand anders aanraadde is: “Zal ik ooit goed genoeg zijn”. (omtrent de gevolgen van narcisme in de opvoeding)

Voor mensen die het heel moeilijk hebben is het interessant om dit deel van deze problematiek te bestuderen. Als je het moeilijk hebt en hier begint over te leren is deze erkenning nuttig en helend. Met andere woorden in de eerste fase van herstel is deze erkenning van de negatieve gevolgen belangrijk.

Mogelijke positieve gevolgen

Maar al onze uitdagingen hebben ook een verborgen boodschap in zich kunnen na een tijd ook onze sterkten worden. Dit is afhankelijk van de situatie en een beetje een gevoelig onderwerp om over te spreken. Toch is dit van essentieel belang om te onderkennen omdat dit belangrijk is voor volledig herstel en het begrijpen van sociale interacties. Deze aanpak is vooral nuttig voor mensen die al een stapje verder staan in hun herstelproces. Het miskent echter niet de negatieve gevolgen of het verdriet dat mensen hebben als gevolg van een emotioneel moeilijke opvoeding: Beiden zijn belangrijk, het verdriet uiten, erkennen en dan jouw krachten en potentieel onderzoeken.

Deze kant is ook nuttig om het potentieel en de goede kanten te zien van mensen die uit een uitdagende leefsituatie komen, zodat je dat op de juiste momenten kan ondersteunen indien mogelijk. Zo leer je hoe je met mensen kan communiceren en voorzichtig hun kracht kan ondersteunen.

Deze kant van het verhaal is ook belangrijk zodat mensen die verschillend zijn elkaar beter zouden begrijpen, en minder vooroordelen of hoogmoed zouden ontwikkelen. Het toont ons immers aan dat iedereen kan leren van elkaar.

Ik kom zelf uit een emotioneel uitdagende opvoeding en heb daar veel over bestudeerd en onderzoek naar gedaan. Dit is mijn mening, uw situatie kan anders zijn en jij kan andere dingen geleerd hebben. Het is prima als u een andere mening en ervaring hebt. Mijn intentie is mensen helpen hieromtrent door te delen wat ik hieruit geleerd heb:

Dit gaat voor alle duidelijkheid níet over misdaad goedkeuren, verbloemen, miskennen of goedpraten. Het is nog steeds belangrijk om grenzen te trekken, assertiviteit te leren, schadelijk gedrag niet toe te laten, en optimale opvoeding na te streven. Je moet deze uitdagingen NOOIT opzoeken of expres moeilijkheden opzoeken. Zo werkt het niet. Maar het is wel belangrijk om het hele plaatje te zien, als je mensen wil begrijpen en wil helen. Dit is een aanvullende daaropvolgende stap.

Als je kijkt naar succesvolle of beroemde mensen of mensen die iets groot op poten gezet hebben, dan hebben die vaak voordien een grote uitdaging meegemaakt: Ze zijn zwaar gepest geweest, leefden op straat (Hale Bary, Jim Carrey, Dr. Joe Vitale, Christian Mickelson, Dr.Phil, Steve Harley, etc.), beleefden een groot faillissement, hadden een uitdagende opvoeding, hadden leermoeilijkheden, etc.etc. Het is belangrijk om de opbouwende gevolgen ook te kennen en begrijpen, want dat is deel van het herstel. Meer en meer beginnen we te begrijpen dat kunnen omgaan met uitdagingen een kracht en geen zwakte is. Je moet jezelf niet identificeren met het probleem, maar met jouw mogelijkheid om daarmee te dealen.

Ook is het belangrijk om de impact te begrijpen van negatieve secundaire reacties. De onconstructieve secundaire reacties vertragen herstel. De primaire reactie op een uitdaging is gezond en zet ons aan tot oplossingen en heling. Je zoekt bijvoorbeeld hulp, je leert bij, je herstelt, je neemt rust, wordt assertiever, enz. Zij zetten ons aan om situaties te verwerken op een gezonde manier en creatieve oplossingen te implementeren.

De secundaire reacties leren we voor een groot deel uit de reacties van onze omgeving en vertragen ons: schaamte, misplaatste schuldgevoelens, ongegronde gevoelens van onmacht, paniekstoornissen, óverbezorgdheid, angst om alleen te zijn, onwetendheid en onkunde over de problematiek, mentale verwarring, paralyse, gevoelens van onwaardigheid en afbraak van ons zelfvertrouwen. Zij brengen een negatieve spiraal op gang. De mogelijke positieve gevolgen helder krijgen is belangrijk om de hele problematiek te begrijpen en minder negatieve secundaire reacties te krijgen. De positieve gevolgen gaan over hoe een persoon is omgegaan met het probleem. Het gaat over het doeltreffende coping-gedrag dat de persoon heeft toegepast, en de oplossingen die de persoon heeft gevonden. Het gaat ook over de capaciteiten, positieve eigenschappen en talenten die de persoon van binnen in zich heeft.

Mogelijke positieve gevolgen van een uitdagingen opvoeding zijn:

1. empathie, je kan een goede hulpverlener worden, een ideale psycholoog of therapeut

2. een sterke persoonlijkheid kweken, niet zo snel van stuk te brengen zijn

3. later iets groot op poten zetten, veel mensen raken op een positieve manier

4. leren communiceren met mensen die anders zijn, of met moeilijke mensen, veel sociale vaardigheden bijleren

5. een boodschap aan de maatschappij geven, waar zij iets uit te leren hebben, als een bepaald probleem veel voorkomt in de maatschappij dan komt dat meestal omdat de maatschappij iets te leren heeft. Een specifiek probleem aan de kaak stellen of een klokkenluider zijn.

6. jouw emotioneel leidingssysteem leren begrijpen en leren omgaan met uitdagingen in het volwassen leven, het is belangrijk om dit te leren, als je nooit iets tegenkomt dan leer je dat niet en dan ben je niet bewapend om op jouw eigen benen te staan

7. aan mensen leren dat consumptie en competitie niet de oplossing voor problemen is (families die enkel hierop gericht zijn, kweken geen zelfzekere en gelukkige leden)

8. nieuwe oplossingen en evoluties in de maatschappij ontdekken & aan anderen leren

9. Bijdragen aan een betere wereld & maatschappij

10. ontdekken dat niet enkel uiterlijke en materiële prestaties het belangrijkste zijn en ontdekken dat er meer zit achter de materiële realiteit: een goede en stabiele balans materie/ratio-emotie/persoonlijkheid ontwikkelen

11. een voorbeeld en inspiratie voor anderen worden

12. oplossingen voor problemen ontdekken

13. zelfredzaam worden

14. liefde ontdekken (zonder over jou te laten lopen)

15. zelfvertrouwen ontwikkelen vanuit een must: leren om je niets aan te trekken van de mening van anderen door vallen en opstaan

16. een intense levenservaring beleven, veel emoties ervaren, en dus ook veel positieve emoties ervaren, een boeiend leven ontwikkelen als je hiervan hersteld bent; ná jouw herstel

17. een diepzinnige persoon worden, een verbindend persoon worden

18. je kan leren om mensen goed aan te voelen (zonder zelf jouw balans te verliezen). Jouw gevoeligheid kan een kracht en een unieke meerwaarde worden waar je in uitblinkt.

19. geboeid zijn door diverse positieve onderwerpen, passie ontwikkelen

20. antwoorden vinden waar niemand anders aan denkt omdat anderen met oogkleppen kijken

21. verder leren kijken dan jouw neus lang is: mensen die een ideale opvoeding hebben die worden al snel een beetje zelfingenomen, denken dat ze het beter weten en leren soms minder bij. Ze kunnen soms minder goed verbinden. Als jouw leven ideaal is dan heb je de neiging om lui te worden en te denken dat je het beter weet. Je kan een beetje arrogant worden. Als jouw leven vlekkeloos verloopt gebeurt dat al relatief snel. De les bestaat er nu net uit om te leren dat mensen die uit een uitdagende levenssituatie komen, anderen véél te leren hebben en dat het belangrijk is om steeds bereid te zijn om bij te leren en niet te denken dat we het beter weten.

22. VOORAL: mensen die een uitdaging beleefden of die achter staan, kunnen veel meer motivatie begeestering en enthousiasme hebben om iets te maken van hun leven en om iets te bereiken en daarom kunnen ze vóór staan op slimme of bekwame mensen die minder motivatie hebben. Ze kunnen iedereen inhalen en sneller ontwikkelen en evolueren. Motivatie en drijfveer zijn heel belangrijke aspecten van succes.

23. Verandering: Véél mensen veranderen pas als het écht nodig is, of als het vuur hen aan de schenen staat. Veel mensen getuigen ervan dat ze problemen pas aanpakten als ze iets heel ingrijpend meemaakten. Mensen die hun verleden verwerkt hebben, die getuigen vaak dat de uitdagingen hen gesterkt hebben.

24. Enz.

Door de positieve gevolgen te kennen, hoef je jezelf, jouw leven en jouw opvoeding niet als zo’n grote mislukking te zien. Je kan beseffen dat je eigenlijk niet zo achter stond op anderen als je soms dacht. Je kan inzien dat, over de grote schaal, je het eigenlijk nog zó slecht niet deed. Je kan beseffen dat je meer kwaliteiten en waarde in je hebt dan je voordien dacht. Je kan beseffen dat jouw leven niet zo nutteloos was als je dacht. Je begrijpt beter hoe de wereld en mensen ineen zit. Je ziet jezelf niet als achterstand hebbend, maar begrijpt vanwaar alles komt. Je kan een fiere laatbloeier worden. Je neemt het niet persoonlijk op en maakt het beste uit de situatie die je hebt. Het leven gaat er niet om om een vlekkeloos leven te leiden, en mensen die een schijnbaar vlekkeloos leven hebben kunnen ook heel veel leren van anderen en hebben ook achterstand op bepaalde vlakken. Als je goed met mensen praat, zal je ontdekken dat bijna iedereen zijn eigen verhaal van moeilijkheden heeft. Dat verschilt inderdaad wel in ernst.

Elke situatie is anders en iedereen bevindt zich op een andere plaats op zijn verwerkingsproces. Maar als je trauma wil verwerken is het belangrijk om dit aspect op een gegeven moment ook te incorporeren.

Beiden zijn belangrijk: erkennen van de pijn en de moeilijkheden, de achteruitstand. Dat maakt je authentiek en oprecht. Je komt in contact met jouw zelfliefde en voelt je erkend. Daarna ontwikkel je ruimte om ruimer naar het onderwerp te kijken.

Daarna kan je erkennen welke de krachten en het potentieel is dat je óók hebt. Dat heb je nodig voor duurzaam herstel. Niet alles kan helemaal geheeld worden, maar je kan zaken wel leren beter plaatsen en een waardig leven leiden. Het begrijpen van de opbouwende aspecten, kan helpen om jouw gevoel van waardigheid en evenwaardigheid met anderen terug te winnen. Je kan wel een waardig leven leiden.

Hier kan je zelfhulpgroepen vinden rond diverse onderwerpen: Home – Trefpunt Zelfhulp Dit kunnen fantastische hulpgroepen zijn! Zij gaan vaak over het eerste deel van dit werk; erkennen, steun vinden en oplossingen zoeken. Het is aangeraden je uit situaties te begeven waar sprake is van misbruik. Zoek professionele hulp als dat nodig is. Steun van anderen is ook bijzonder bekrachtigend.

Probeer het niet allemaal alleen te doen. Er is hulp en er is veel waardevolle documentatie die je kan helpen.

Dit is mijn ervaring gebaseerd op studie over dit onderwerp en ervaring in binnen- en buitenland.

Ik help mensen via individuele begeleiding om emotionele trauma’s te verwerken in dit 2de stadium, en te herstellen van een probleemgezin via herinterpretatie van de situaties. Dit is één onderdeel van mijn werk. Wil je hieraan deelnemen dan kan je me mailen op: urika.org@gmail.com. Heel welkom voor informatie hierover. 

Getuigenissen van deelnemers kan u hier lezen: getuigenissen van deelnemers

Plaats een reactie